fbpx

רפורמה חדשה: מסלולי השקעה חדשים בחברות הביטוח

מה משמעות הרפורמה עבור החוסכים וכיצד תוכלו להתאים את התיק הפנסיוני שלכם למצב החדש? 

 

ביולי האחרון, נכנסה לתוקף רפורמה משמעותית בשוק ההשקעות הפנסיוניות בישראל, ביוזמת רשות שוק ההון. הרפורמה, שהייתה בשלבי הכנה ומעקב במשך חודשים ארוכים, כבר החלה להשפיע על מסלולי ההשקעה של מיליוני חוסכים. הדבר מתבטא במוצרי החיסכון הפנסיוניים השונים – קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות ופוליסות חיסכון. הרפורמה נועדה לייעל את שוק ההשקעות, להפוך אותו לשקוף ונגיש יותר, להפחית עלויות ניהול לחוסכים, ולאפשר ביצוע השוואות ברורות יותר בין מסלולי ההשקעה בחברות השונות

 

השוק הפנסיוני בישראל היה מורכב מאוד עד כה, עם עשרות מסלולי השקעה שונים בכל גוף מוסדי. הדבר הפך את בחירת מסלול ההשקעה לתהליך מבלבל עבור רבים מהחוסכים. הבעיה העיקרית הייתה חוסר היכולת להשוות בין ביצועי המסלולים השונים, בצורה נוחה וברורה.

 

הרפורמה החדשה נועדה ליצור אחידות וסטנדרטיזציה במסלולי ההשקעה, כך שכל החברות המוסדיות יפעלו על פי כללים ברורים וקבועים מראש. מטרתה היא לצמצם את ההוצאות הישירות במסלולי ההשקעה ולהעניק לחוסכים כלים פשוטים וברורים לבחירת מסלול ההשקעה המתאים להם ביותר, תוך מתן אפשרות להשוואה שקופה בין הביצועים.

איך עובדת הרפורמה בפועל?

הרפורמה החדשה מחייבת את כל גופי ההשקעה המוסדיים לנהל את מסלולי ההשקעה שלהם בהתאם לקטגוריות שהוגדרו ברפורמה. כל חברה מנהלת רשאית להציע מסלולים תחת קטגוריות אחידות בהן מסלולים סחירים, מסלולים עוקבי מדדים, מסלולים בניהול אקטיבי ועוד. 

 

במיוחד בולטים מסלולי המדדים הפסיביים (למעט מדד s&p 500), שבהם נקבע שעל כל גוף מוסדי להשקיע לפחות בשלושה מדדים שונים לצורך פיזור הסיכון. כך נמנעים ממצב שבו כספי החוסכים מרוכזים במדד בודד, שעלול להיות תנודתי מדי. כמו כן, נקבעה תקרה לשיעור החשיפה למדד מסוים, שלא יעלה על 50%.

השפעות השינוי על החוסכים: איך זה משפיע עליכם?

חוסכים רבים קיבלו הודעות מגופי ההשקעות שלהם, לגבי שינויים במסלולי ההשקעה שבהם הם נמצאים. חלק מהמסלולים הישנים בוטלו או התמזגו עם מסלולים חדשים, ואחרים שינו את מדיניות ההשקעה שלהם כדי להתאים לרפורמה.

 

אמנם השינויים במסלולי ההשקעה אינם דורשים פעולה מיידית מצד החוסכים, אך בהחלט מדובר בהזדמנות לבחון מחדש את התיק הפנסיוני. האם המסלול שבחרתם מתאים לצרכים שלכם? האם רמת הסיכון שבה אתם נמצאים מתאימה לכם? אלו שאלות קריטיות שעליכם לשקול בעקבות השינוי.

איך לבחון את מסלולי ההשקעה החדשים?

מאחר והמסלולים החדשים רק נכנסו לתוקף, עדיין אין היסטוריית ביצועים למרביתם, ומוקדם מדי לקבוע האם הם מסלולי השקעה מומלצים. לכן, במקום להסתמך על תשואות עבר, יש לבחון את תמהיל ההשקעות שמציע כל גוף מוסדי ולוודא שהוא מתאים לצרכים שלכם.

 

במיוחד כשמדובר במסלולים עוקבי מדדים, יש להבין שהמונח “פסיבי” יכול להטעות. למרות שמסלולים אלו עוקבים אחר מדדי מניות, כל גוף מנהל יכול לבחור מדדים שונים. לדוגמה, גוף אחד עשוי לבחור להשקיע במדדי מניות טכנולוגיים בארה”ב, בעוד אחר יבחר להשקיע במדדי שווקים מתעוררים.

 

הדבר החשוב ביותר הוא להבין את מדיניות ההשקעה של הגוף שמנהל את הכספים שלכם, ולבחור בגוף עם ניסיון והתנהלות שקופה. אל תהססו לשאול שאלות ולבקש הסברים ממנהל ההשקעות שלכם או מהסוכן הפנסיוני.

מה ההבדל בין מסלול פסיבי לאקטיבי?

למרות ששני המסלולים עשויים להניב תשואות דומות בטווח הארוך, יש הבדל מהותי בין השקעות פסיביות להשקעות אקטיביות. במסלול פסיבי, הכספים שלכם מושקעים בהתאם לתנודות של מדדים נבחרים, כמו מדד ת”א 35, S&P 500, או מדדי אג”ח מובילים. השקעות אלו נחשבות “שקטות” יותר, שכן, הן אינן מחייבות התערבות יומיומית מצד מנהלי ההשקעות. כדאי לדעת שבתי ההשקעות וחברות הביטוח בוחרים את המדדים אחריהם הם עוקבים ואת המשקל שלהם במסלול ההשקעה, אך המניות עצמן משתנות, בהתאם לשינויים המתרחשים במדדים. 

 

במסלול אקטיבי, לעומת זאת, מנהלי ההשקעות מבצעים החלטות יומיומיות ומנתחים את מצב השוק כדי להשקיע בנכסים הנחשבים לאטרקטיביים באותו רגע. יש יתרון בגמישות שמסלול זה מציע, אך גם כאן, חשוב לוודא שמנהל ההשקעות פועל בשקיפות, והוא בעל ניסיון עשיר בתחום.

מסלולי קיימות והשקעות ירוקות: האם זה מתאים לי?

הרפורמה לא רק מציעה אחידות במסלולי ההשקעה המסורתיים, אלא גם פותחת אפשרויות השקעה חדשות. אחד המסלולים החדשים שנכנסו לשוק בעקבות הרפורמה הוא מסלול השקעות בקיימות, המיועד לחוסכים המעוניינים בהשקעות שיש בהן ערכים סביבתיים וחברתיים. מסלולים אלו כוללים השקעה במיזמים ירוקים, בטכנולוגיות סביבתיות, באנרגיה מתחדשת ובפרויקטים שמטרתם צמצום טביעת הרגל הפחמנית.

 

מסלול זה צובר פופולריות בקרב חוסכים המבקשים לא רק להניב תשואה כלכלית, אלא גם להשפיע על איכות הסביבה בצורה חיובית. זהו אפיק השקעה המותאם לאלו המחפשים ערכים נוספים מלבד רווח כספי.

איך להתאים את תיק ההשקעות לרפורמה?

השינוי שמביאה עמה הרפורמה יכול להוות הזדמנות עבור החוסכים, לעצור ולבחון את מסלול ההשקעות הנוכחי שלהם. בין אם בחרתם במסלול פסיבי, אקטיבי או בהשקעות ירוקות, חשוב לבדוק שהמסלול שאתם נמצאים בו מתאים לצרכים הפיננסיים שלכם, לרמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת ולאסטרטגיה הכלכלית שלכם לטווח הארוך.

 

בנוסף, מדובר בהזדמנות לבחון תשואות מסלולי השקעה ואת דמי הניהול שאתם משלמים על המסלול. הרפורמה יצרה לחץ על החברות המנהלות להפחית את ההוצאות הישירות, בעיקר בעקבות התחרות הגוברת ביניהן על החוסכים.

להישאר מעודכנים – המפתח להצלחה פיננסית

השינויים בשוק ההשקעות ובתנאי השוק הפנסיוני הם תהליכים דינמיים, ולכן חשוב להמשיך לעקוב אחרי מצב התיק הפנסיוני שלכם באופן קבוע. הרפורמה הנוכחית היא דוגמה לשינויים העתידיים שעשויים להתרחש בשוק ההשקעות. על מנת להבטיח שהתיק הפנסיוני יישאר רלוונטי, יש לעקוב אחרי מצב השוק, לשים לב להודעות מגופי ההשקעה ולבחון את מסלולי ההשקעה, בהתאם לצרכים האישיים שלכם.

 

אחת הדרכים הנוחות להישאר מעודכנים היא באמצעות המערכת הדיגיטלית החכמה של קאבר, המספקת לחוסכים פלטפורמה לניהול תיק ההשקעות הפנסיוני בצורה חכמה ונגישה. באמצעות המערכת ניתן לקבל עדכונים שוטפים, לבחון את הביצועים של מסלולי ההשקעה ולהתאים את התיק לצרכים המשתנים שלכם, בהתאם לתנאי השוק.

 

איך מצטרפים? נכנסים לאתר של cover, נרשמים בחינם למערכת החכמה, בכמה צעדים פשוטים, ומתחילים לנהל את התיק הפנסיוני שלכם בקלות-  בכל זמן ומכל מקום. 

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

רפורמה חדשה: מסלולי השקעה חדשים בחברות הביטוח

מה משמעות הרפורמה עבור החוסכים וכיצד תוכלו להתאים את...

שיפור תנאי הפנסיה של העובדים בעזרת cover

יתרון ארגוני בקליק: המהפכה הדיגיטלית שמקדמת את רווחת...

החגים כבר כאן – הזדמנות חשובה לביצוע בדיקת פנסיה

תקופת החגים היא כמו נקודת עצירה בלוח השנה העמוס שלנו....

לקראת החגים, כדאי שתקדישו רגע לפנסיה שלכם

למה עכשיו זה הזמן המושלם לבדיקת התיק הפנסיוני שלכם,...

בדיקת ביטוחים ועוד: מה מיוחד בפלטפורמה המובילה בשוק הניהול הפנסיוני?

בעולם הפנסיה והביטוחים, שרק הופך למורכב יותר ויותר,...