fbpx

ניהול הפנסיה בזמן מלחמה והשפעתו של המצב הביטחוני על ההייטק בישראל

כיצד המלחמה הנוכחית משפיעה על קרנות הפנסיה של כולנו ומה ניתן לעשות?  

 

מאז ה-7 באוקטובר 2023, ישראל מתמודדת עם מציאות ביטחונית חדשה, אשר השפעותיה ניכרות בתחומים רבים, כולל בתחום הפנסיה וההשקעות הפנסיוניות. בנוסף, העלייה באנטישמיות מסביב לעולם מציבה אתגרים בפני תעשיית ההייטק הישראלית. במאמר זה נבחן את ההשלכות של המצב הביטחוני על ניהול הפנסיה, ההשפעות הכלכליות של האנטישמיות על ההייטק, ומה תפקידו של הסוכן הפנסיוני שלכם בתוך כל זה

בואו נעשה סדר: דברים שחשוב לדעת על המוצרים הפנסיוניים שלכם בזמן מלחמה

קרנות פנסיה חדשות

שאיריו של נפטר אשר היה מבוטח בקרן פנסיה חדשה זכאים לפנסיית שאירים בהתאם לחוק: 60% מהשכר הקובע לאלמן או אלמנה לכל חייהם, ולא פחות מ-240 קצבאות שאירים. יתומים זכאים ל-40% מהשכר הקובע עד גיל 21. החשיבות הגדולה של נתון זה היא בכך שהעובדה שמקרה המוות התרחש בזמן מלחמה, אינה פוגעת בזכויות השאירים לקבלת פנסיית שאירים, גם אם במקביל יקבלו פיצויים נוספים.

 

סוגיה נוספת שעל מבוטחי קרנות הפנסיה החדשות להיות מודעים אליה, היא שמבוטחים ללא בני או בנות זוג וללא ילדים, יכולים לוותר על כיסוי שאירים בפוליסה, אך לא מדובר בהחלטה בלתי הפיכה – לאחר חתונה או הולדת ילדים, ניתן לעדכן את הפוליסה ולהחזיר את הכיסוי לתוקף.

 

חשוב לדעת, שבכל מקרה ויתור על ביטוח שארים הוא זמני וגם ללא תפעול פנסיוני, הוא מתחדש באופן אוטומטי לאחר שנתיים מיום הויתור. אולם, אם המבוטח נפטר לפני שחלפו שנתיים ומבלי שחידש את כיסוי השאירים, בכל זאת הכיסוי תקף, כל עוד לא עברו שלושה חודשים מיום הנישואים או מלידת הילד.

 

ומה עם כיסוי לנכות? בהתאם לתקנון של קרנות הפנסיה החדשות, במידה והעמית זכאי לפנסיית נכות, הקרן תשלם עד 75% מהשכר המבוטח, ומהם תקזז את כל התשלומים או הפיצויים שהמבוטח יקבל ממקורות פיצוי אחרים. עם זאת, הקרן תבטיח תשלום מינימלי של לפחות 25% מהפנסיה. קיימת אפשרות לרכישת כיסוי נוסף, המכונה “מטריה ביטוחית”, שמבטל את הקיזוז במקרה של תשלומים מגורמים אחרים.

קרנות פנסיה ותיקות

בקרנות הפנסיה הוותיקות המצב שונה. פנסיית השאירים מקוזזת מכל סכום שהשאירים יקבלו ממקורות פיצוי אחרים, כמו חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. במידה והפיצוי ממקור אחר גבוה מפנסיית השאירים, הקרן תשלם את החיסכון הצבור כסכום חד פעמי.

 

גם בכל הנוגע לכיסוי נכות בפוליסה, ישנו קיזוז מלא של כל הפיצויים שמתקבלים ממקורות אחרים. חשוב לדעת שבשונה מקרנות הפנסיה החדשות, בכיסוי נכות בקרנות הוותיקות אין פיצוי מינימלי, במקרים בהם הפיצוי ממקורות אחרים עולה על הפיצוי מהקרן. בנוסף, בקרנות הוותיקות אין אפשרות לרכישת כיסוי שמבטל את הקיזוז.

ביטוח מנהלים

הכיסוי הביטוחי למקרה מוות בפוליסת ביטוח מנהלים, משולם ללא קשר לכל פיצוי אחר שיקבלו המוטבים. אם לא הוגדרו מוטבים, הסכום יועבר ליורשים החוקיים לפי חוק הירושה. אם יש לכם ביטוח מנהלים, חשוב לוודא שהמוטבים המוגדרים בפוליסה הם רלוונטיים ורצויים על ידי המבוטח. 

ביטוח חיים

גם בפוליסות ביטוח חיים, הכיסוי למקרה מוות משולם ללא קשר לפיצויים אחרים שיקבלו המוטבים או היורשים. ובדיוק כמו בביטוח מנהלים, חשוב לוודא שהמוטבים הרצויים על ידי המבטח מעודכנים בפוליסה. 

כיסוי אובדן כושר עבודה

בשונה מפוליסות ישנות שאינן מעניקות כיסוי במקרה של אירוע טרור, פוליסות חדשות אמנם מכסות פגיעה במקרים של מלחמות ואירועי טרור אך קיים קיזוז בתשלום הפיצוים במקרה של פיצוי ממקור אחר. במידה ומקור אחר משלם למבוטח 100% מהשכר המבוטח, חברת הביטוח לא תשלם לו תשלום נוסף. עם זאת, כדאי לדעת שישנן פוליסות עם כיסוי “ביטול קיזוז”, המשלם פיצוי מלא ללא קשר לפיצוי ממקור אחר.

הקשר בין ההייטק הישראלי וההסברה הישראלית

תעשיית ההייטק בישראל נחשבת לאחת המתקדמות בעולם, אך מאמצי ההסברה הלוקים בחסר בזירה הבינלאומית, יכולים לגרום לפגיעה בתדמית של ישראל. כאשר התקשורת הבינלאומית מציגה את ישראל באור שלילי, הדבר עלול לפגוע בהשקעות זרות ובשיתופי פעולה בינלאומיים, מה שמוביל להאטה בפיתוחים טכנולוגיים ובצמיחה הכלכלית.

גם לאנטישמיות הגוברת יש תפקיד במערכה

האנטישמיות הגוברת בעולם יכולה להשפיע על תעשיית ההייטק הישראלית במגוון דרכים. היא עלולה להוביל לחרמות על מוצרים ישראליים, למניעת שיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיה ישראליות ולהגבלות רגולטוריות במדינות שונות. התוצאה היא שחברות הייטק ישראליות רבות נאלצות להשקיע בהסברה וביחסי ציבור כדי להתמודד עם האתגרים הללו ולשמור על תדמית חיובית.

השפעות כלכליות וביטחוניות

קיים קשר ישיר בין המצב הביטחוני המתוח בישראל ותעשיית ההייטק. מלחמות וגיוסי מילואים עלולים להוביל לירידה בתפוקה ולתחושת חוסר ביטחון בקרב העובדים. בנוסף, סיכונים ביטחוניים מקשים על גיוס כוח אדם בינלאומי ומשפיעים על קשרים עסקיים עם חברות זרות.

איך כל זה קשור לפנסיות שלנו? 

כאשר חברות הייטק ותעשיות ישראליות שונות נפגעות, מסלולי השקעה שונים בקרנות הפנסיה ובמוצרים פנסיוניים נוספים נמצאים בסיכון לירידות ולתנודתיות משמעותית. אך לא מדובר בגזירת גורל – באמצעות ניהול פנסיוני מיטבי אפשר להפחית סיכונים ולשמור על תיק פנסיוני איתן גם בתקופות של אי ודאות. 

חשיבותו של ניהול פנסיוני שוטף על ידי מומחה פנסיוני מורשה

ניהול פנסיה שוטף הוא קריטי בתקופות של אי ודאות, ובמיוחד בזמן מלחמה, ולכן זה בדיוק הזמן לבחור מומחה פנסיוני שיעזור בניהול פנסיוני מקצועי ומיטבי. סוכן ביטוח פנסיוני מורשה של חברת קאבר יבצע מעקב שוטף אחר התיק הפנסיוני שלכם ויספק תובנות והמלצות לשיפור התיק.

 

בתקופות של אי ודאות, סוכן פנסיוני מומחה יכול להציע אסטרטגיות לניהול סיכונים, כגון מעבר להשקעות סולידיות יותר או פיזור ההשקעות על פני אפיקי השקעה שונים, כך שתוכלו להיות בטוחים שהתיק הפנסיוני שלכם נמצא בידיים טובות. 

 

לפרטים נוספים וקביעת שיחה ללא תשלום עם מומחה פנסיוני מורשה של cover, צרו איתנו קשר.

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

רפורמה חדשה: מסלולי השקעה חדשים בחברות הביטוח

מה משמעות הרפורמה עבור החוסכים וכיצד תוכלו להתאים את...

שיפור תנאי הפנסיה של העובדים בעזרת cover

יתרון ארגוני בקליק: המהפכה הדיגיטלית שמקדמת את רווחת...

החגים כבר כאן – הזדמנות חשובה לביצוע בדיקת פנסיה

תקופת החגים היא כמו נקודת עצירה בלוח השנה העמוס שלנו....

לקראת החגים, כדאי שתקדישו רגע לפנסיה שלכם

למה עכשיו זה הזמן המושלם לבדיקת התיק הפנסיוני שלכם,...

בדיקת ביטוחים ועוד: מה מיוחד בפלטפורמה המובילה בשוק הניהול הפנסיוני?

בעולם הפנסיה והביטוחים, שרק הופך למורכב יותר ויותר,...