fbpx

פיטורים בהייטק: מהו סעיף 14 ומדוע חשוב כל כך להכיר אותו?

אף אחד לא אוהב לחשוב על פיטורים – אבל לסעיף הזה יש משמעות גדולה על הפנסיה שלכם

 

ענף ההייטק בישראל נחשב לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של הכלכלה המקומית. חברות הייטק רבות מובילות חדשנות, ופורצות דרך בתחומים טכנולוגיים מגוונים. לצד ההזדמנויות המגוונות, ענף זה מציב גם אתגרים משמעותיים, כגון פיטורים כתוצאה משינויים כלכליים, מיזוגים, רכישות או שינויים טכנולוגיים.

 

אחת הנקודות החשובות ביותר שעל כל עובד הייטק להכיר היא סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. סעיף זה משפיע באופן ישיר על זכויות העובדים בעת פיטוריהם ומעצב את הדרך שבה מחושבים פיצויי הפיטורים

אז מהו סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים?

רקע חוקי

חוק פיצויי פיטורים, התשכ”ג-1963, הוא החוק המסדיר את זכויות העובדים בישראל, בכל הנוגע לפיצויים שהם זכאים להם במקרה של פיטורים. סעיף 14 לחוק זה, עוסק באופן שבו משולמים פיצויי הפיטורין ומציע הסדר מיוחד שנועד להקל על המעסיקים והעובדים כאחד.

מהות סעיף 14

סעיף 14, למעשה, מאפשר למעסיקים להפריש כספים לקרן הפנסיה או לקופת הגמל במקום לשלם פיצויי פיטורין ישירות לעובד, במקרה של פיטורים. ההפרשות נעשות מדי חודש במהלך תקופת העבודה, ובכך נוצר חיסכון מצטבר המחליף את הצורך בתשלום חד פעמי של פיצויי פיטורים.

 

הסדר זה הוא למעשה הסכם בין המעסיק לעובד, הקובע כי הכספים שהופרשו לקרן יהוו תחליף לפיצויי פיטורין שהעובד היה זכאי להם לפי החוק.

יתרונות הסעיף

לסעיף 14 ישנם מספר יתרונות מרכזיים, הן עבור העובדים והן עבור המעסיקים:

 

1.ודאות ויציבות כלכלית לעובד: הכספים המופרשים לקרן הם רכושו של העובד, והם נשמרים לו בכל מצב, גם במקרה של מעבר בין מעסיקים.

 

2.הקלה על המעסיק: במקום לשלם סכום גדול במועד הפיטורים, המעסיק מפריש סכומים קטנים יותר באופן שוטף, מה שמקל על ניהול תקציב החברה.

 

3.שמירה על זכויות פנסיוניות: ההפרשות לקרן פנסיה מבטיחות גם חיסכון פנסיוני לטווח הארוך, מעבר לפיצויי הפיטורים, כמו גם מעקב וניהול פשוטים יותר של התיק הפנסיוני.


4. המעסיק מפריש 8.33% מהשכר לפיצויים, כאשר במידה וסעיף 14 לא קיים בחוזה, הוא לא מחויב לכך ויכול להפריש רק 6%.

 

5.אין צורך בקבלת אישור מהמעסיק על שינוי מסלול השקעה ברכיב הפיצויים של העובד בקרן הפנסיה (מדובר על כ-40% מהכספים שהמעסיק מפריש לפנסיה).

חשיבותו של סעיף 14 לעובדי ההייטק

ענף ההייטק מאופיין בדינמיות רבה ובמעברים תכופים בין תפקידים. עובדים רבים בהייטק מוצאים עצמם עוברים בין חברות שונות בפרקי זמן קצרים יחסית, ולכן חשוב שיכירו את הזכויות שלהם בכל הנוגע לפיצויי פיטורים.

 

פיטורים בהייטק יכולים להיות כתוצאה משינויים בשוק, מיזוגים ורכישות או פיתוחים טכנולוגיים חדשים. הסדר סעיף 14 מעניק לעובדים ביטחון כלכלי, גם במקרים של פיטורים בלתי צפויים, שכן, הכספים שנצברו עבורם בקרן הפנסיה ישמרו עבורם ללא קשר למעבר בין מעסיקים.

 

למשל, כאשר סטארטאפ נסגר, העובדים יכולים למצוא עצמם ללא עבודה בתוך זמן קצר. סעיף 14 מבטיח כי הכספים שהופרשו להם לאורך תקופת העבודה ישמרו ויוכלו לסייע להם בתקופת המעבר, באם יהיה להם צורך בכך.

 

עם זאת, על העובדים לדעת כי משיכת כספי הפיצויים עשויה לגרוע באופן משמעותי מהחיסכון שנצבר לפנסיה, וכי מדובר בצעד קריטי שעדיף להימנע ממנו. בכל מקרה, חשוב לפנות לסוכן ביטוח פנסיוני מורשה טרם משיכת כספיי הפיצוים כדי להבין את משמעות הדבר והשלכותיו הפרטניות על כל חוסך. 

ניהול פנסיוני נכון הוא לא רק בגדר המלצה

לניהול פנסיוני שוטף ומיטבי ישנה חשיבות גדולה על כל חוסך, בכל גיל ובכל שלב בחיים, ויש לו השפעה רבה על הכספים שיצטברו עד גיל הפרישה.

 

ניהול פנסיוני נכון כולל גם שמירה על רצף זכויות ושמירת זכויות ביטוחיות בתקופות של פיטורים או מעבר בין מעסיקים. במקרים אלו, על המבוטח להבטיח את המשך פעילותה של קרן הפנסיה, גם בתקופה של אבטלה, על ידי תשלום ביטוח מסוג ריסק. במעבר למקום עבודה חדש, יש לוודא שהכספים מופרשים לקרן הפנסיה הפעילה, כדי לשמור על הזכויות והתנאים הפנסיוניים של המבוטח.

המשמעות של ניהול פנסיוני נכון עד גיל הפרישה

ניהול פנסיוני נכון הוא עניין קריטי, לצורך וידוא הביטחון הכלכלי של העובד בגיל הפרישה. הכספים שנצברו בקרן הפנסיה במהלך שנות העבודה, הם הבסיס להכנסה הפנסיונית של העובד בעת פרישתו. הקפדה על ניהול נכון של הקרן ומוצרים פנסיוניים נוספים לאורך השנים וקבלת תנאים מיטביים, תבטיח קצבת פנסיה גבוהה יותר, שתאפשר שמירה על רמת חיים נאותה גם לאחר הפרישה מהעבודה.

כיצד ניתן להבטיח ניהול פנסיוני אופטימלי?

1.בדיקת חוזה העבודה: בעת חתימה על חוזה עבודה חדש, חשוב לוודא כי החוזה כולל סעיף המתייחס להפרשות לקרן הפנסיה לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים.

 

2.מעקב שוטף: יש לעקוב אחר ההפרשות לקרן הפנסיה ולוודא שהן נעשות כסדרן מדי חודש. דרך פשוטה ויעילה לעשות זאת היא באמצעות המערכת החכמה של cover.
בדשבורד אישי במערכת, ניתן לצפות במידע פנסיוני אישי מפורט ועדכני, ואף לקבל המלצות ותובנות חכמות לשיפור התיק הפנסיוני.

 

3.סיוע מקצועי: במיוחד במקרים של חוסר ודאות או שינויים תכופים במקום העבודה, כדאי לפנות למומחה פנסיוני מורשה של חברת cover כדי להבטיח שהזכויות נשמרות והניהול הפנסיוני מתבצע כראוי ובתנאים הטובים ביותר.

 

לסיכום, סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים הוא כלי חשוב ומשמעותי עבור עובדי ההייטק בישראל. ההסדר המיוחד שהוא מציע מעניק לעובדים יציבות וביטחון כלכלי, גם במצבים של פיטורים או מעבר בין מעסיקים.

 

חשוב לזכור שניהול פנסיוני נכון ושמירה על רצף הזכויות, הם מרכיבים מרכזיים בביטחון הכלכלי של כל מבוטח, הן במהלך שנות העבודה והן בגיל הפרישה.

 

לניהול פנסיוני נוח, שקוף ומקצועי הירשמו לאזור האישי שלכם ב-cover. זה מהיר, פשוט וללא תשלום. 

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

הדרך המהירה והחכמה לבדיקת קרן הפנסיה שלכם: הכירו את cover

קאבר מציעה שירות אנושי ומקצועי לצד טכנולוגיה חכמה –...

עושים את זה פשוט: מהי חובת ביטוח פנסיוני לעובד?

מהם הסכומים שהמעסיקים חייבים להפריש עבור עובדיהם ואיך...

אתם לא לבד: מה עושים כאשר המעסיק לא מפריש לפנסיה?

אי הפרשה לפנסיה הרבה יותר נפוצה ממה שאולי נדמה לכם....

מתעניינים בפנסיה? קבלו לקסיקון מקיף בעולם הפנסיה והביטוח

בין אם אתם קרובים לגיל הפנסיה ובין אם אתם צעירים שרק...

הכל במקום אחד: איתור החסכונות הפנסיוניים והביטוחים בקליק

פלטפורמה דיגיטלית מתקדמת מרכזת את כל המידע הפנסיוני...